Een mijlpaal voor Roland Hillebrand "25 jaar in dienst"
Op 1 april 2023 was Roland Hillebrand 25 jaar in dienst bij Actemium (locatie Veghel). Ter ere van zijn jubileum hebben wij Roland op donderdag 20 april in het zonnetje gezet met een mooie receptie. In 25 jaar tijd heeft Roland veel mogen doen voor Actemium. Mede hierdoor hebben we hem geïnterviewd en gevraagd naar zijn ervaringen van de afgelopen jaren.
Voor welke functie ben je 25 jaar geleden bij Actemium aangenomen?
Op 1 april 1998 ben ik binnen gekomen bij Starren op de afdeling/BU Information systems. Ik ben toen begonnen om software te schrijven voor ‘de machine’. De machine was software om een omzetting van een oud SCADA systeem naar een nieuw versie van het SCADA systeem semi automatisch te kunnen doen. De plaatjes werden als objecten overgezet, en sommige objecten gingen pixel voor pixel over. Dit was nodig voor het jaar 2000 probleem. Mijn taak was het herschijven van de addons welke op de oude systemen aanwezig waren in C++ te converteren in de nieuwe taal Visual Basic 6.0. Na een tijdje splitste ze de BU Information Systems en werden een aantal collega’s overgeplaatst naar een andere BU en een aantal naar een nieuwe BU, ik ging naar BU Chemie. In die tijd ben ik in aanraking gekomen met MES, ik was de enige op de afdeling wat gebruikt maakte van Visual Basic. Later ben ik overgeplaatst naar BU Food, en nu zit ik in BU MES.
Waarom heb je ooit voor dit beroep/vak gekozen?
Zelf kom ik uit de elektronica. Ik ben begonnen op een R&D / proto afdeling en was verantwoordelijk voor het bouwen van Proto’s, en water doseercomputers. Later heb ik me bezig gehouden met het ontwerpen van PCB’s (printplaatjes) voor de ketel industrie. Hierbij heb ik software geschreven om een aantal zaken te automatiseren, zoals een interface naar een SMD pick and place machine.
Ondertussen werd de vraag naar software en oplossingen voor problemen met computers steeds groter in de prive sfeer, hierdoor ben ik een eigen bedrijf gestart.Doordat er wrijving ontstond tussen mij en de directeur van het electonica bedrijf ben ik verder gaan kijken, zodoende ben ik 25 jaar geleden hier begonnen.
Waar ben je het meest trots op de afgelopen 25 jaar?
In de afgelopen 25 jaar heb ik veel software geschreven voor diverse bedrijven, dit waren vooral bedrijven in de voeding of de chemie. Ik kan er een boek overschrijven, een kleine greep:
1. Dat ik software mocht schrijven om een Batch systeem te voorzien van parameters voor een klant in Nijmegen, deze sofware draait nog steeds en we zijn bezig om deze te up graden naar .Net C# versie. Later heb ik ordermanagers ontworpen voor de blending lijnen en verpakkingslijnen, tot de dag van vandaag zijn we daar nog steeds mee bezig.
2. Wat ik mooi vond, was dat ik een half jaar in Veendam collega’s mocht opleiden in het batchsysteem van Rockwell. Wij hadden het kunstje al een keer gedaan bij een klant in Nijmegen. In Meppel was een fabriek waar we een sproei toren moesten voorzien van een batch besturing van Rockwell, omdat ik samen met een collega kennisgevers waren, mochten wij een half jaar (door de weeks) naar het ‘buitenland’, Veendam. Ik ondersteunde bij het schrijven van de software om batch te kunnen parameteren en ontwikkelde de recepten in het batch systeem, mijn collega ondersteunde bij de PLC software.Onze expertise hadden ze in Veendam nodig om dit tot een succes te brengen
3.Voor de BU Chemie heb ik toen een scheduler systeem geschreven in Visual Basic voor een BTO3 installatie voor een klant in Uden. Deze software draait volgens mij nog steeds, klant is overgenomen en hebben er geen contact meer mee. Dit is iets wat mij bij blijft en waar ik best trots op ben.
4.Waar ik ook trots op ben is, dat ik in tijdens de Coronapandemie een 2-tal fabrieken in Fulda (Duitsland) in bedrijf gesteld heb samen met een collega. Het hotel hadden we samen met de andere firma’s voor onszelf nadat we naar huis gingen draaide fabrieken op de nieuw software en hadden ze nieuwe interface met de ERP laag.
5. Doordat ik software schreef voor 24/7 fabrieken, kwam het wel eens voor dat ik gebeld werd door collega’s om storingen te helpen op te lossen. Vaak was dit zondagnacht om 2 uur of op andere onmogelijke tijden. Gelukkig hebben we nu een afdeling die dat doet, en soms hebben ze me nu nog wel eens nodig. Door mijn kennis en know-how ben ik atijd bereid om service / klant te helpen/assisteren.
Hoe omschrijf je Actemium toen je binnenkwam en hoe omschrijf je Actemium nu?
Toen ik hier 25 jaar geleden ben begonnen, was het nog Starren. Daarbij was er toen nog geen echte BU structuur zoals wij die nu kennen van VINCI.
Vroeger was niet alles zo geregeld als nu, sommige dingen gingen starrer en anders.
Een voorbeeld is dat ik een beoordelingsgesprek had en mijn leidinggevende mij aangaf dat ik veel vroeg en dus blijkbaar weinig kennis had. Tegenwoordig is dit anders, we zeggen juist dat als je het niet weet dat je het moet vragen. Maar wel pas vragen nadat je eerst zelf gekeken hebt, dit wordt nog wel eens vergeten.
Daar is ook een van mijn leuze ontstaan ‘Eerst voordenken, in plaats van na(der hand) te denken. Tegenwoordig kan je alle kennis op het internet vinden, toen was het veel lezen in boeken, maar voordat je het juiste boek had…. En 25 jaar geleden waren we minder autonoom dan nu.
Wat is een van de mooiste anekdotes die je hebt meegemaakt?
Wat mij bij blijft is, dat ik voor een kaas fabrikant een registratie systeem, een pc monitor moest aansluiten. Eenmaal dat de stekker in het stopcontact zat, ging alles uit waardoor een gedeelte van de plant stil lag. De plant manager stond binnen 5 min naast mij met de vraag wat er gebeurd was. Mijn uitleg was natuurlijk heel simpel. Nou zit het in mij om oplossingen te zoeken zo ook voor de kaas fabriek. Sterker nog, na 15 minuten deed alles het weer en konden de machines verder met produceren, gelukkig was het niet uitgehard in de leidingen. Het voorval wil dat het probleem een UPS was welke de volgende dag een inspectie zou krijgen door onze service, deze was nu niet meer nodig.
Wat is/was jouw grootste uitdaging in je werk de afgelopen 25 jaar?
In de afgelopen 25 jaar heb ik veel uitdagingen gehad. Wat mij in ieder geval nog bij is gebleven, is dat ik voor een klant een applicatie mocht maken (pallet teller) voor lokatie Ede en Kalkar. Dit was mijn eerste project wat ik van begin tot het eind mocht doen.
Om een of andere reden viel de machine altijd tussen 05:30 uur en 07:30 uur uit. Vanuit de klant werd ik gebeld en besloot ik om de volgende ochtend (in alle vroegte) daar naar toe te rijden. Doordat het een lights out fabriek betrof, ben ik maar in het donker gaan zitten bij de verpakkings lijn. Na x tijd had ik het probleem gevonden, iemand was de ruimte binnen gekomen en had de t-l verlichting aangedaan. Op dat moment hadden we een probleem met de applicatie (NO READ error, en de hardware scannerinterface stopte met werken). Door dit probleem kwam er geen label op de doos en werd het verwerkings process verstoord.
De huis installateur had de kabels van de scanners naast de kabels van de verlichting gelegd, nadat wij dat gefixed hadden hebben we het probleem niet meer gehad. Dezelfde applicatie hadden we ook in Ede neer gezet, en daar hadden we soms een soort gelijk probleem. Dat deze uitviel tussen 12:00 en 12:30. Hierbij heb ik het zelfde gedaan en ben gaan kijken wat nu het probleem was. Doordat de baan van de ene hal naar de andere ging was er een overkapping gemaakt, dit was een matige bouw. In deze ruimte stond een barcode scanner. Op het moment dat we problemen hadden scheen de zon door een kiertje in de wand op de barcode scanner, hierdoor ging de scan fout en kregen we een no read, en werd er geen label op de doos geplakt, en stopte de verwerking.
Naar welke periode (de afgelopen 25 jaar) zou je gaan als je een tijdmachine had?
Als ik terug kon gaan dan is dat de periode vóór de Coronapandemie. In deze tijd kwam je vaker bij klanten op bezoek om offertes te bespreken, voor status updates of om problemen op te lossen. Tegenwoordig is vaak alles via remote op te lossen. Dit maakt dat ik het onpersoonlijk vind maar vooral het fysieke contact mis. Tegelijkertijd heb ik het altijd fijn gevonden om klanten te bezoeken.
Waaraan beleef jij het meeste plezier binnen je team/BU?
Het leukste vind ik als je iets alleen of met je team uitdenkt of wijzigt en dat het dan ook werkt. Een mooi voorbeeld is het verhaal bij de klant met het scan probleem.
Heb je nog een oneliner of een (persoonlijke) boodschap voor de organisatie?
Solidariteit is voor mij belangrijk want samen kan je aan leuke projecten werken en haal je mooie resultaten.
Verder ben ik ook trots op het feit dat ik net zoals een aantal andere collega’s 25 jaar in dienst ben bij Actemium, waarbij mij de kans wordt gegeven om door te groeien in de rol welke ik nu vervul, Lead Engineer Software MES en verder…
Roland van harte gefeliciteerd met je 25 jarig jubileum. Op naar je volgende mijpaal!