Luc kreeg een wisseltrofee voor zijn comeback

Luc werkte tussen 2012 en 2018 bij Actemium als service engineer Industrial Performance. Tegen het einde van deze periode pakte hij ook steeds meer commerciële taken op. Actemium was zijn eerste werkgever. “Op enig moment wilde ik eens buiten Actemium gaan kijken. Die kans deed zich voor in 2018. Een machinebouwer in Venlo was op zoek naar een technisch accountmanager. Bij mij om de hoek, waardoor ik geen reistijd meer had. Dat vond ik fijn, want ik had inmiddels ook kinderen gekregen.”

Wisseltrofee

Luc werkte twee jaar met plezier bij het bedrijf in Venlo en deed er veel ervaring op. In november 2020 zag hij een vacature voorbijkomen voor een client manager op de serviceafdeling van Actemium. Het begon weer te kriebelen. “Ik was er tegen die tijd achter dat mijn hart meer in de industriële automatisering ligt dan in de machinebouw. Dus heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mijn voormalige leidinggevende gecontacteerd. Hij was improvement manager geworden en vermoedde meteen dat ik over de vacature belde. Zo keerde ik na twee jaar terug naar het oude honk. Ik werd ontvangen met de wisseltrofee voor collega’s die een ‘comeback’ bij Actemium maken. Hij heeft een poosje op mijn bureau gestaan, maar inmiddels heb ik hem doorgegeven.”

Breed takenpakket

Om klanten goed te kunnen helpen en de kwaliteit te borgen, heeft Actemium haar serviceorganisatie opgeknipt in drie teams: één voor controls (PLC en SCADA), een tweede voor integraal (de combinatie met Batch) en een derde voor level 3 (MES/MOMS-oplossingen). Luc geeft leiding aan het controls-team. “Wij ondersteunen productiebedrijven uit alle mogelijke sectoren: food, feed, farma, chemie, logistiek, manufacturing en transport.”

Veel afwisseling

Binnenkomende orders verwerken, servicecontracten afsluiten en beheren, veel contact met klanten. Het brede scala aan activiteiten en de afwisseling is echt iets voor Luc. Om zijn team uit te breiden, zoekt hij nieuwe collega’s die daar ook van houden. “Wij zoeken échte servicemensen. Projectmedewerkers kunnen zich wekenlang op één project storten, maar een serviceman of -vrouw werkt meer ad hoc en houdt van variatie. Je moet graag in team, maar ook zelfstandig kunnen werken. En welke vraag de klant ook stelt: je vindt altijd een oplossing!”

Loyaal team

Als servicemedewerker sta je er bij Actemium overigens nooit alleen voor. De loyaliteit binnen het team is groot. “We staan letterlijk dag en nacht voor elkaar klaar. Als een klant een probleem heeft, moet het immers worden opgelost. Dat doen we samen. Ieder heeft zijn eigen specialisme, maar we helpen elkaar. Het is hard werken, maar wel een job om blij van te worden. Het is prachtig om al die mooie klanten te mogen bedienen.”

Persoonlijke aandacht

De sfeer binnen het serviceteam is familiair. Behalve een goede werkrelatie wordt waarde gehecht aan persoonlijk welzijn. “Zeker in deze coronatijd is dat belangrijk. Mensen lopen, afhankelijk van hun thuissituatie, tegen verschillende uitdagingen aan. Je vraagt een collega al eens wat vaker hoe het gaat en of hij/zij het redt met de kinderen. Persoonlijke aandacht neemt ook de voedingsbodem weg voor kleine ergernissen. De ene mens is zus, de andere zo. Niet al mijn collega’s waarderen bijvoorbeeld de Nederlandstalige muziek die ik wel eens aanzet. Maar ze kunnen er wel om lachen!”