Bas werkt als software engineer PLC/SCADA sinds een jaar op de serviceafdeling. Hiervoor was hij buitendienstmedewerker bij een bedrijf dat zich toelegt op rookgasanalysemetingen. “Ik legde bij mijn vorige werkgever zo’n 60.000 kilometer af en wilde minder gaan reizen. Via een bureau werd ik benaderd voor de functie van servicemedewerker bij Actemium. Het klikte meteen met mijn toekomstige collega’s en ik voelde direct dat ik op de serviceafdeling mijn draai zou kunnen vinden.”

Apart begin

Hij was nog maar net in dienst toen ook de servicemedewerkers vanwege corona zoveel mogelijk vanuit huis moesten gaan werken. “Een aparte manier van beginnen! Ik heb de ruimte die er was om af en toe naar kantoor te komen zo goed mogelijk benut. In een inwerkperiode is het gemakkelijker om direct contact met je collega’s te hebben.”

Collegialiteit

De overstap van een buiten- naar een binnendienstfunctie is voor Bas geen enkel probleem geweest. De collegialiteit binnen de afdeling speelt hier een grote rol in. “Servicemensen hebben één ding gemeen: ze willen een klant hoe-dan-ook verder helpen. Als je een storing zelf niet kunt oplossen, staan je collega’s klaar om je te ondersteunen en mee te denken. Elke storing is weer anders. Negen van de tien keer kunnen we een storing remote, op afstand, verhelpen. Als er geen inbelverbinding is of het probleem met hardware te maken heeft, gaan we kijken op locatie bij de klant. We voeren ook wel eens inspecties op locatie uit. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je een klant weer eens direct kunt spreken.”

Lachen

Hoe Bas de sfeer op de werkvloer ervaart? “We kunnen het als team heel goed met elkaar vinden. We werken hard, maar liggen ook regelmatig in een deuk van het lachen. Een grol en grap horen er nu eenmaal bij. Je moet, zeker in deze coronatijd, de lol erin houden. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.”

Aandacht

“Het klikt nog steeds hartstikke goed”, besluit Bas na één jaar op de serviceafdeling. “Ik heb al voor diverse bedrijven gewerkt en merk dat Actemium zeer met het welzijn van personeel begaan is. Ze willen dat je het goed hebt en trekken daar ook middelen voor uit. Je hebt bijvoorbeeld een uitstekende thuiswerkplek en wordt in de inwerkfase goed ondersteund. Onder dergelijke omstandigheden doe je graag een stap extra.”