“Het was toeval dat ik hier belandde, maar achteraf denk ik: het heeft gewoon zo moeten zijn’’
Farley Zuidema | Client manager
Bij Actemium, het industriemerk van VINCI Energies, richten we de blik op vooruit. We bewegen, ontwikkelen en komen met de beste industriële oplossingen. Samen met de klant en met elkaar. Zoals Farley, Client Manager, die tijdens een zorgvuldige zoektocht naar de juiste baan per ‘toeval’ bij Actemium terecht kwam.
Je bent nog niet zo lang bij Actemium. Hoe is dat gegaan?
“Klopt. Ik ben op 15 augustus vorig jaar begonnen, eigenlijk heel toevallig dat ik hier terecht ben gekomen. Destijds was ik zorgvuldig op zoek naar de juiste baan; ik wilde niet thuis stilzitten, dus ben ik via een uitzendbureau als receptionist aan de slag gegaan. Eén van die plekken was Actemium, en daar klikte het meteen! Met onder andere Martijn Hallink (Business Unit Manager) ontstond een warm contact. Door de sociale contacten ontdekte ik dat er een Client Manager-vacature openstond bij Actemium. Na een aantal gesprekken voelde het goed; ik heb echt met mijn gevoel voor Actemium gekozen, en dat bleek uiteindelijk de juiste keuze te zijn.”
Je hebt een behoorlijk divers carrière pad. Kun je ons meenemen?
“Ik ben geboren in Colombia en op mijn zevende naar Nederland gekomen. Na mijn studie HTS Technische Bedrijfskunde groeide ik bij een technisch uitzendbureau door tot vestigingsmanager. Daarna werkte ik bij telecombedrijf KTL, waar ik wereldwijd betrokken was bij de ontwikkeling van Bluetooth. In de jaren daarna deed ik bij verschillende bedrijven en in diverse rollen waardevolle ervaring op. Toen ik als vader meer rust en regelmaat zocht, maakte ik bewust de keuze om te stoppen met het vele reizen en startte ik bij SPG Prints. Tijdens corona zette ik daar een reorganisatie op met lokale engineers in India en China. Omdat ik mensen moest ontslaan die niets verkeerd hadden gedaan, besloot ik uiteindelijk zelf ook weg te gaan.”
Hoe ging het daarna verder?
“Ik was op zoek naar een nieuwe baan waar ik écht de juiste klik kon vinden, en daarvoor wilde ik de tijd nemen. Om in de tussentijd bezig te blijven besloot ik via een uitzendbureau aan de slag te gaan, ongeacht de functie. Zo ben ik uiteindelijk bij Actemium terechtgekomen als receptionist.”
Hoe ervaar je Actemium tot nu toe?
“Heel positief. Het is een complexe organisatie, maar tegelijk heel plat en toegankelijk. Iedereen is bereid te helpen. Omdat ik eerst aan de receptie zat, ken ik veel mensen van gezicht. Dat helpt enorm. Ook richting de directie is het informeel, de lijnen zijn kort. Wat ik ook mooi vind: we zijn allemaal strevers. Er ook wel eens gemopperd, maar dat is altijd om beter te worden, nooit om af te breken. Binnen mijn team is het teamgevoel nog sterker. Support engineers zijn echt een bijzonder types: midden in de nacht een collega helpen, ook al heb je geen dienst. Dat vind ik bewonderenswaardig.”
Wat zie je als de uitdagingen voor de toekomst?
“Service verandert. Incident management /ad hoc bellen wordt minder, omdat systemen stabieler worden. De uitdaging zit in het op peil houden van kennis, zowel technisch als procesmatig. Ook AI gaat een rol spelen: sneller problemen identificeren en oplossen, met hetzelfde aantal mensen meer klanten helpen. Daarnaast zie ik veel kansen in ‘consultative selling’: echt naast de klant zitten, processen analyseren en verbeteringen doorvoeren. Dat vraagt ons ook een adivserende rol aan te nemen.
Tot slot: wat drijft jou in je werk?
“Ik ben een gevoelsmens. Ik moet met een glimlach naar mijn werk gaan, en dat lukt hier. Ik weet nooit precies hoe mijn dag eruitziet, maar dat maakt het juist leuk. Het is divers, hectisch, en altijd mensgericht. En voor mij was het toeval dat ik hier belandde, maar achteraf denk ik: het heeft gewoon zo moeten zijn.”
